Saugaus eismo diena, švenčiama balandžio 6-ąją Lietuvoje, yra skirta ne tik atkreipti visuomenės dėmesį į galimus pavojus keliuose, bet ir skatinti eismo dalyvius būti tolerantiškesnius vieniems kitiems ne tik minint šią dieną, bet ir per visus metus.
„CarVertical“ ekspertai pabrėžia, kad saugumui keliuose lemiamą vaidmenį atlieka ne vien eismo dalyvių atsakingas elgesys, bet ir jų transporto priemonių būklė.
Sėkmingai išlaikyti techninę apžiūrą iš pirmo karto pavyksta ne visiems
Pasak Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“, 2023 metais tik 53,4 proc. lengvųjų automobilių sėkmingai išlaikė techninę apžiūrą iš pirmo karto. Tai reiškia, kad vėlesnei patikrai teko sugrįžti beveik pusėi (46,6 proc.) automobilių.
„Nors šis procentas gali atrodyti didelis, palyginti su ankstesniais metais, situacija šiek tiek pagerėjo. Daugiausiai trūkumų buvo nustatyta tik dvejose iš dažniausiai pasitaikančių 50-ių trūkumų kategorijų – padidėjo transporto priemonių, kurių pakabos elementai ar išmetamųjų dujų kiekis neatitiko normų, skaičius. Tačiau kitose, saugumui itin svarbiose srityse, padėtis gerėja“, – teigia „Transeksta“ atstovas Renaldas Gabartas.
Dažniausi nustatyti gedimai techninės apžiūros metu
Ekspertai atkreipia dėmesį, kad vairuotojai neretai nepakankamai įvertina tam tikrų gedimų svarbą ir jų įtaką kasdienio eismo saugumui.
Pagal „Transeksta“ duomenis, penki dažniausi automobilių trūkumai, dėl kurių dažnai tenka grįžti į techninių apžiūrų centrus, yra:
Nesureguliuoti žibintai
Žibintai yra esminis elementas užtikrinant tinkamą matomumą ir eismo saugumą, ypač blogomis oro sąlygomis ar tamsoje. Tačiau 12,9 proc. automobilių, dalyvavusių techninėje apžiūroje pernai, turėjo klaidingai sureguliuotus artimųjų šviesų žibintus, kurie kelia pavojų tiek vairuotojams, tiek kitiems eismo dalyviams, nes gali juos apakinti arba netinkamai apšviesti kelią. Į šią trūkumų kategoriją taip pat patenka neteisingai sureguliuoti ar nedegantys rūko žibintai ir gabaritinės šviesos.
Netvarkinga važiuoklė
Dėvėjimasis pakabos dalys gali neigiamai paveikti automobilio vairavimo ypatybes, o skirtingi pakabos komponentai turi įtakos padangų nusidėvėjimui, kas ilgainiui gali prailginti stabdymo atstumą. Šis atstumas yra kritiškai svarbus, kad būtų išvengta avarijų.
Pasak Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos, ne visi vairuotojai tinkamai rūpinasi savo automobilių pakabos būkle. Techninės apžiūros metu 4,1 proc. automobilių turėjo amortizatorių ir spyruoklių defektų, o 4,6 proc. – vairo traukių ir pakabos svirčių problemas.
„Dažniausiai išvengti avarijos įmanoma stabdant, vairuojant ar atliekant šiuos veiksmus kartu. Visi šiuolaikiniai automobiliai aprūpinti ABS sistemomis, kurios leidžia efektyviai stabdyti ir tuo pačiu metu vairuoti, tačiau kai kurie vairuotojai ekstremaliose situacijose pameta orientaciją ir naudojasi tik stabdžiais. Kartais nedidelis vairo pasukimas gali užkirsti kelią eismo įvykiui“, – sako „carVertical“ komunikacijos vadovas ir automobilių rinkos ekspertas M. Buzelis.
Skysčių nuotėkis
Automobiliams būtini įvairūs skysčiai, nuo variklio alyvos iki vairo stiprintuvo skysčio, kiekvienas jų atlieka svarbią funkciją ir prisideda prie bendros automobilio techninės būklės.
2023 m. 8 proc. techninėje apžiūroje dalyvavusių automobilių buvo nustatyti įvairūs skysčių nuotėkiai, signalizuojantys apie rimtas automobilio techninės būklės problemas, galinčias neigiamai paveikti variklio, pavarų dėžės, vairo stiprintuvo ar stabdžių sistemų efektyvumą.
Netvarkinga stabdžių sistema
Netinkamai veikianti stabdžių sistema gali žymiai prailginti stabdymo atstumą, todėl būtina jos nuolatinė priežiūra, siekiant išvengti nelaimių kelyje.
Pernai techninėje apžiūroje 3,21 proc. automobilių buvo nustatyta, kad jų stabdžių sistema veikia nepakankamai efektyviai, kas kritinėse situacijose gali sukelti rimtų avarijų.
Neveikiantys įspėjamieji signalai
Posūkio signalai yra gyvybiškai svarbūs saugiam eismui, leidžiantys aiškiai nurodyti norimą kryptį kitiems eismo dalyviams, o tinkamas jų naudojimas mažina avarijų ir pavojingų situacijų riziką, taip pat prisideda prie geresnės eismo kultūros.
2023 m. techninėje apžiūroje 1,91 proc. automobilių buvo nustatyta, kad jie neturi tinkamai veikiančių arba visiškai neveikiančių įspėjamųjų posūkio signalų.