Kas nutinka F1 bolidui pasibaigus sezonui?

Nuotraukos autorius – Jonathan Borba: https://www.pexels.com/photo/dynamic-motorsport-car-racing-on-wet-track-31331379/

 

 

„Formulė 1” turi didelį populiarumą tarp automobilių sportų ir tikrai ne vienam žiūrovui yra kilęs klausimas, kas nutinka F1 bolidui pasibaigus sezonui. Ištikimiausi žiūrovai, tikriausiai, yra girdėję, kad po kiekvieno sezono įprastai atsiranda tam tikri taisyklių pakeitimai, dėl kurių įprastai keičiasi ir naujieji bolidai. Tarpsezoniu komandos daro viską, kad naujajam sezonui sukurtų kuo galingesnį bolidą, kuris jų lenktynininkams suteiktų kuo geresnes galimybes varžytis dėl čempiono vardo.

 

Kadangi taisyklės nuolat keičiasi, pasibaigus sezonui, senieji bolidai nebėra naudojami, kas reiškia, jog naujajam sezonui kuriami naujieji. Pasitaiko atvejų, kai seni bolidai yra išardomi ir tam tikros dalys panaudojamos naujųjų kūrimui, tačiau kur kas dažniau seni bolidai panaudojami kitur. Jeigu domitės „Formule 1”, kviečiame skaityti toliau ir sužinoti daugiau apie tai, kas nutinka F1 bolidams pasibaigus sezonui.  

 

Kolekcionavimas ir pardavimai

 

„Formulės 1” fanų galima rasti visame pasaulyje. Vien tai, jog lenktynės vyksta skirtinguose žemynuose, parodo, jog šia sporto šaka domisi patys įvairiausi žmonės. Vieni žiūrovai tiesiog stebi lenktynes ir per daug nesigilina, kiti savo žinias apie F1 stengiasi panaudoti lošimuose, kadangi lažybos ir statymai internetu turi „Formulės 1” skiltį. Dar kiti savo meilę bolidams ir šiai sporto šakai stengiasi perteikti įsigydami senus bolidus. Jeigu yra žmonių, kurie kolekcionuoja meno kūrinius, tai tikrai galima rasti ir tokių, kuriems senas F1 bolidas yra viena didžiausių siekiamybių gyvenime.

 

Žinoma, kolekcionuoti senus F1 bolidus gali ne tik fiziniai asmenys, bet ir įvairūs muziejai. Dažniausiai labiausiai senais bolidais domisi asmenys, turintys privačias kolekcijas, verslininkai ir sporto magnatai, kurie bolidus perka kaip investiciją, taip pat automobilių muziejai bei buvę vairuotojai. Yra atvejų, kai vairuotojai išperka savo bolidus arba gauna kaip dovaną, kad turėtų prisiminimą. Komandos, parduodančios senus bolidus, neretai išima galingiausią įrangą arba ją tiesiog pakeičia. Tai reiškia, kad bolidai būna šiek tiek modifikuoti.

 

Bolidai dažniausiai parduodami aukcionuose, kadangi norinčių įsigyti yra tikrai nė vienas. Bolidų kainos būna nuo 100 tūkst. eurų iki kelių milijonų. Viskas priklauso nuo bolido komplektacijos ir istorijos. Pavyzdžiui, 2001 m. „Ferrari F2001”, kurį vairavo Michael Shumacher, 2017 metais „Sotheby‘s“ aukcione buvo parduotas už 7,5 mln. JAV dolerių.

 

Demonstraciniai renginiai

 

Kitas būdas, kaip yra panaudojami seni bolidai – demonstraciniai renginiai. Komandos senus bolidus naudoja parodoms, reklaminėms akcijoms, renginiams su rėmėjais. Dažniausiai bolidai būna šiek tiek modifikuoti, pavyzdžiui, pakeisti varikliai į paprastesnius. Tam tikri pakeitimai leidžia bolidus lengviau eksploatuoti.

 

Renginių susijusių su „Formule 1” būna labai daug – skirtingose pasaulio šalyse vyksta įvairios parodos, kuriuose bolidai būna tiesiog palikti. Labai dažnai parodos būna prieš artėjantį „Formulės 1” etapą toje šalyje. Demonstraciniai renginiai vyksta ir mažesnėse rinkose, pavyzdžiui, Lietuvoje. Tiek Vilniuje, tiek Klaipėdoje yra buvę renginių, kuriuose susirinkę žiūrovai galėjo pamatyti skriejančius F1 bolidus.

 

Išardomi

 

Praktiškiausias būdas, kaip panaudojami seni F1 bolidai – tiesiog išardomi ir panaudojami atsarginėms dalims. Šios detalės ypač dažnai naudojamos treniruočių arba bandymų metu. Svarbus aspektas yra tai, jog dėl nuolat besikeičiančių taisyklių dalis komponentų tampa nebetinkami naudojimui naujuose modeliuose.

 

Išardant bolidus yra išmontuojami sparnai, važiuoklė, transmisija, elektronika ir kiti mažesni komponentai. Kai kurios detalės dar būna tinkamos naudojimui, todėl keliauja į atsarginių dalių sandėlį. Sezono metu būna avarijos, įvairūs susidūrimai, tam tikros dalys gali ir nusidėvėti, todėl yra panaudojami komponentai iš senų bolidų.

 

Tam tikros dalys, kurios nebetinka naujam bolidui, yra saugomos vidinėse kolekcijose arba panaudojamos įvairiuose mokymuose. Svarbu yra tai, jog komandos ypač saugo informaciją apie savo bolidus ir atskiras detales. Su tuo yra susijęs ir kitas pavyzdys, kas daroma su senais bolidais.

 

Sunaikinami

 

Kai kurie F1 bolidai arba tam tikros dalys pasibaigus sezonui yra sunaikinamos, kad konkurentai negalėtų išgauti technologinių paslapčių. F1 technologijos yra slaptos inovacijos, todėl komandos nuolat slepia visą įmanomą informaciją. Jautriausi komponentai, tokie kaip aerodinaminiai elementai bei baterijų sistemos, yra tiesiog sunaikinami arba perdirbami.

 

Nors bolidų sunaikinimas gali atrodyti finansiškai skausmingas procesas, tokiu būdu yra tiesiog stengiamasi apsisaugoti nuo paslapčių nutekinimo, kas ateityje gali lemti dar didesnius nuostolius. Stipriausios F1 komandos turi milžiniškus biudžetus, todėl senų bolidų ar tam tikrų dalių sunaikinimas nėra toks skausmingas, kaip gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio.

 

Bolidų sunaikinimas vyksta išardant bolidą – nuimamos visos panaudojamos ir saugomos dalys. Konfidencialūs komponentai yra supjaustomi, sudeginami arba perdirbami taip, kad nebeliktų galimybės išanalizuoti. Likusios dalys, kurios neturi slaptos vertės, gali būti parduodamos kaip suvenyrai – sparnai, ratlankiai, vairo panelės ir kita.

 

Išlaikomi istoriniam palikimui

 

Kiekvienas F1 bolidas turi vis kitą istoriją, todėl nieko keisto, kad garsių lenktynininkų bolidai, su kuriais buvo laimėtas titulas, turi kur kas didesnę vertę už bet kurį kitą bolidą. Tokie bolidai neretai tampa ekspozicijų dalimis komandų bazėje arba „Formulės 1” muziejuose. Keletas muziejų, kuriuose galima rasti istorinius bolidus yra šie: „Ferrari“ muziejus Italijoje, „McLaren Technology Centre“ Anglijoje bei „Mercedes-Benz Museum“ Vokietijoje. „FIA Hall of Fame“ Paryžiuje galima matyti įvairių epochų bolidus.

 

Senuosius istorinius bolidus galima matyti „Historic F1“ lenktynėse, kuriose entuziastai varžosi su autentiškais 1970-90 metų bolidais. Tokie renginiai žiūrovams leidžia gyvai pamatyti, kaip anksčiau atrodė bei skambėjo klasikiniai V8, V10 ar V12 varikliai. Šių laikų bolidai irgi yra saugomi tam, kad vėliau vieną dieną juos būtų galima išvysti šiose istorinėse bolidų lenktynėse.